dua ekor tikus ♥

bila cikgu cerita pasal ni aku mula berfikir sampai bila kita nak jadi orang yang hanya memandang kejayaan orang lain? kita tak nak jadi macam orang lain ? berjaya sampai ke menara gading ? kita boleh kalau kita nak . cuma kita malas berusaha jah . takkan kita just nak tepuk tangan untuk orang lain ? biar lah kali ni orang lain yang tepuk tangan untuk kita . biar kita yang dipandang tinggi sebab kita berjaya menjadi seorang yang berjaya :)




cerita dia maybe korang penah dengar atau tak . tak tau lah . cerita dia macam ni . ada dua ekor tikus duduk dalam tempat terpencil .Tikus A n tikus B . satu hari tikus tikus ni terjumpa satu ketulan keju yang besar . so mereka pon makan lah keju tu . rasa keju tu sangat sedap sehinggakan mereka tak sedar keju itu sudah habis . disebabkan belum puas menikmati keju itu . tikus A pon keluar untuk mencari keju yang lain . manakala tikus B  duduk dan mengharapkan ada orang yang akan bagi keju tu dekat dia . tikus B ni merantau merata rata tempat . jauh perjalanan dia tapii dia tidak putus asa . disebabkan kegigihan dia tu akhirnya usaha tikus A itu mendatangkan hasil apabila dia menjumpai keju yang lebih besar dan juga enak . sedangkan tikus B masih menunggu bantuan daripada orang kerana malas untuk mencari keju itu sendiri .


haaaa sooo nak jadi tikus A yang rajin berusaha yang akhirnya mendatangkan kejayaan n keuntungan terhadap diri sendiri or kita nak jadi tikus B yang duduk , malas n mengharapkan bantuan orang lain ?


~~the end ~~namie ♥

No comments:

Post a Comment